آیا کامپوزیت دندان ها می توانند مشکلات دندانی مانند پوسیدگی ایجاد کنند؟
نوشته شده توسط : محمد ناصری


پاسخ به این سوال به کیفیت درمان و انتخاب صحیح درمان بستگی دارد.

اگر کامپوزیت دندان به درستی با لبه های دندان مطابقت نداشته باشد و لبه آن بیرون زده باشد ، این امر می تواند باعث احتباس غذا و التهاب لثه شود و بوی نامطبوعی ایجاد کند.

پس از درمان ، فرد باید بتواند مانند دندانهای معمولی از نخ دندان برای تمیز کردن و بهداشت دندان استفاده کند و عدم استفاده از نخ دندان بین روکش های کامپوزیت باعث ایجاد مشکلات لثه و پوسیدگی می شود.

اگر روکش کامپوزیت به خوبی جلا داده نشود ، به سرعت تغییر رنگ می دهد.

علاوه بر این ، تماس دندان های بالا و پایین باید هماهنگ و تنظیم شود تا مشكلی در جویدن ایجاد نكند.

علاوه بر این ، تراش دندان ها باید به کمترین روش ممکن یا بدون برش به روش کامپوزیت ونیر انجام شود و اگر برش به منظور اصلاح دندان های آسیب دیده شدید انجام شود ، این امر می تواند مشکلات دندانی ایجاد کند.

در بعضی موارد ، این روش (کامپوزیت دندانی) منع مصرف دارد ، که در انتشارات بعدی به آن اشاره خواهم کرد.

در آخر باید بگویم که این روش باید بسیار دقیق و درست انجام شود و برخلاف آنچه در حال حاضر در جامعه وجود دارد و متأسفانه برخی از همکاران که تجربه و تجربه کافی در این زمینه را ندارند به دنبال درمان هستند. که برخی از مشکلات را برای بیماران ایجاد می کند. وعده های اغوا کننده ، مانند ارزان یا ارزان کردن درمان ، باید زیر سوال برود.



یکی از نکات مهم در روش کامپوزیت روکش ، انتخاب رنگ است.
در واقع ، رنگ دارای سه بعد است:

2- اولین بعد رنگ درجه سفیدی است ، در واقع یک رنگ خاص می تواند از سفیدی تا تاریکی درجات مختلفی داشته باشد.

2- بعد دوم رنگ درجه شفافیت است که در واقع به میزان عبور نور از لایه کامپوزیت بستگی دارد و هرچه نور بیشتری از آن عبور کند ، مواد شفاف تر و طبیعی تر به نظر می رسند ، اما باید توجه داشت که در موارد وقتی رنگ تیره است ، شفافیت زیاد مطلوب نیست ، زیرا این امر می تواند منجر به سایه و تیره شدن رنگ دندان فراتر از روکش شود.

3- بعد سوم رنگ ، رنگ اصلی است. به عنوان مثال ، برخی از کامپوزیت ها دارای پایه کرم زرد یا برخی دیگر دارای پایه خاکستری آبی هستند. در زبان مشهور ، آنها می توانند با سفید برفی یا سفید همراه باشند.

معمولاً کامپوزیت های ژاپنی به رنگهای کرم و آمریکایی - با پوسته هستند.

ونیر کامپوزیت روشی کاملا محافظه کارانه بدون بریدن دندان یا با برش هرچه کمتر است.

اگر این روش در یک مورد مناسب انجام شود و برنامه درمانی صحیح باشد و کار با دقت انجام شود ، قطعاً آسیبی نخواهد دید و مشکلی برای دندان ها ایجاد نمی کند.

در بعضی موارد مانند ساییدگی های سطحی و شکستگی های کوچک ، این روش از نظر درمانی نیز مهم است.

انتخاب رنگ در این روش با توجه به سلیقه بیمار و طیف وسیعی از رنگ انجام می شود و انجام این روش لزوما به معنی سفید شدن بیش از حد دندانها نیست.



آیا انجام درمان های زیبایی به صورت روکش کامپوزیت روی دندانهای هر دو فک ضروری است؟ یا مثلاً فقط می توان دندان های فک بالا را روکش کرد؟
تصمیم گیری در این زمینه تا حد زیادی به وضعیت دندانها و رنگ انتخاب شده توسط بیمار بستگی دارد ، اما فقط دندانهای یک فک قابل جمع شدن است و البته باید توجه داشت که در این حالت تفاوت رنگ بین دندانهای بالا و پایین اینگونه نیست بزرگ است

این بدان معناست که اگر می خواهید فقط یک فک درست کنید ، رنگ انتخاب شده روکش ها نباید خیلی سفید باشد تا با دندانهای مقابل فک کاملاً در تضاد باشد و البته سفید کردن دندانهایی که روکش نمی شوند را نیز در نظر بگیرید. می توان آن را تا حدی سبک کرد و در عین حال تفاوت یک تا دو درجه رنگ بین دندانهای فک بالا و پایین خیلی مهم نیست.





:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: